Bullying in gradinita si scoala se traduce prin hartuirea cu care copiii sunt nevoiti sa se confrunte zilnic si care este venita din parte altor copii. Motivele acestui fenomen sunt diverse, de la statutul social, la aspectul fizic si pana la dorinta de imprimare a puterii asupra celor mai slabi.
Bullying-ul poate fi asociat cu intimidarea, brutalizarea sau hartuirea si inclusiv in punerea altora intr-o lumina proasta de catre agresori. La randul lor, acestia reusesc astfel sa isi dovedeasca propria superioritate. Bullying-ul este o actiune intentionata si repetata, realizata cu un motiv existent in subconstient. Totdata, acest fenomen este o problema care apare in comunitate si trebuie rezolvata in acelasi loc. Agresorul cauta sa genereze un asemenea conflict, intrucat are nevoie sa se simta dominant.
Printre participantii la bullying se numara: agresorul, victima si martorul, iar mediile in care acesta se poate desfasura sunt internetul, telefonul mobil sau retelele de socializare.
Care sunt victimele existente in fenomenul de bullying in gradinita si scoala?
Psihologii sunt de parere ca, de fapt, si agresorul este tot un fel de victima. Ei explica acest lucru prin faptul ca acesta nu stie sa isi exprime propriile sentimente, fiind nevoit sa recurga la un astfel de atac. De obicei, victimele apartin unei anumite categorii, fiind deseori defavorizate fata de agresori. Printre aceste categorii se numara:
- Copiii mai deosebiti sau cei din centrele de plasament;
- Copiii mai mici sau mai timizi;
- Copiii saraci sau cei foarte studiosi, asa-zisii “tocilari”;
- Copiii de nationalitati diferite;
- Copiii mai singuratici sau neindemanatici la sport;
- Copiii cu anumite deficiente, fie prea grasi, slabi sau cu dizabilitati mentale.
Cum combatem bullying-ul in gradinita si scoala?
Cea mai buna varianta de a combate bullying-ul in gradinita si scoala este comunicarea si actiunea profesorilor si a parintilor deopotriva. Orice caz de bullying trebuie tratat. In spatele unui copil agresiv se afla un copil caruia nu i-a fost indeplinita o nevoie, caruia ii lipsesc emotiile si increderea in sine.
Cea mai recomandata abordare impotriva bullying-ului este educarea agresorului. Acest lucru poate fi posibil prin crearea unor context in care acesta sa invete sa se exprime. In acelasi timp, este important ca acesta sa reuseasca sa comunice mai bine cu cei pe care i-a tratat in mod corespunzator. Prin urmarea celor trei pasi ai inteligentei emotionale, denumiti concret oglindire, validare si empatie, agresorul invata sa isi inteleaga victima si sa empatizeze cu aceasta.
Procesul presupune repetarea cuvintelor victimei. Astfel, acesta poate recunoaste ca a gresit agresandu-si colegul. In acelasi timp, poate repeta emotiile pe care victima le-a simtit si anume, teroare, frica, anxietate si neincredere. In final, agresorul constientizeaza emotiile cauzate si intelege gravitatea faptelor sale.
Ce spun studiile despre fenomenul de bullying in gradinita si scoala?
Gaspar Gyorgy, presedintele Asociatiei Multiculturale de Psihologie si Psihoterapie, vorbeste despre aceasta terapie. In acelasi timp, subliniaza efectele pozitive pe care aceasta le-a creat, datorita faptului ca ajuta agresorul sa comunice.
Pe de alta parte, este foarte important pentru cel agresat sa invete sa iasa din stigmatul de victima si sa se apere. Parintii ii pot invata pe cei mici inca de acasa cum sa evita sa cada victime agresorilor, prin urmatoarele tehnici:
- Cresterea stimei de sine a copilului prin incurajare si validare;
- Sustinerea acestuia in a-si face noi prieteni, prin conceptul de “peer body”. Astfel, copilul isi cauta mentori care sa il introduca in grup;
- Jocurile de rol si jucarea scenariilor acasa, pentru antrenarea unor raspunsuri;
- Informarea adecvata asupra bullying-ului si identificarea situatiilor de genul;
- Intarirea relatiilor dintre copii, prin organizarea activitatilor de dezvoltare personala (jocuri, dezbateri, dialoguri) si prin implicarea consilierilor scolari;
- Prin discutii deschise cu privire la stoparea bullying-ului si o educare continua pe aceasta tema, parintii si copiii vor invata sa identifice aceste comportamente si sa le combata;
- Copiii trebuie sa fie constienti ca in cazul in care sunt victimele unui caz de bullying, acestia trebuie sa ceara ajutor si nu sa taca, suferind in tacere.
Ce trebuie sa mai stim despre bullying?
La randul lor, martorii trebuie incurajati sa vorbeasca si sa condamne atacatorul. In caz contrar, devin si acestia victime tacute. In acest fel, agresorul devine si mai puternic, devenind si mai de temut.
Totodata, fiecare adult are responsabilitatea sa fie un model pentru copilul sau, acesta contribuind activ la intarirea caracterului si la promovarea unui mod de viata departe de medii toxice.
In cazul in care in familie se identifica o situatie de bullying, se recomanda evitarea confruntarii cu agresorul de catre parinte. Aceasta miscare poate complica lucrurile pentru victima, facandu-le mai periculoase. Se recomanda luarea de atitudine la nivelul comunitatii si al personalului scolii. In acest sens, reuniunile si sedintele cu parintii sunt un prilej oportun de comunicare si de luare a unor decizii intre adulti. Prin informarea conducerii scolii si prin identificarea fenomenului de bullying, institutia va pune la cale o strategie de combatere a cazului si de mentinere a linistii la scoala.
[ratings]
Lasă un răspuns